söndag 24 november 2013

Mössa och halvvantar

 Jag har stickat två nödvändighetsgrejer, starkt inspirerade av befintliga mönster.
 Den första är en enkel mössa, stickad fritt efter mössan Eno i dubbelt angorett, ni vet det där som jag färgade i början av sommaren. Det gick åt prick 50 gram och jag fick testa och lära mig tubular cast on! Vilken grej!
 Det är bara ett problem: mössan sitter lite löst. Trots att jag stickade kanten på stickor 2,25 mm och resten på stickor 3,5 mm.
 Men ja, det funkar som synes ändå.
 I alla fall när man har den lite lagom nerhasad.
 Här kan man tydligt se att kanten är lös.
 Och här.
 I väntan på min "Vantar för alla årstider" stickade jag ett par halvvantar väldigt inspirerade av mönstret Elsa från samma bok. De är stickade på stickor 3,25 mm med restgarn från min Praline-kofta.
 De har blivit väldigt använda.
Såhär glad är jag tex ibland när jag har dem på mig.
Och så här snygg och välmatchad.
Tummen upp för det!

8 kommentarer:

  1. Vad mysig du ser ut alldeles inlindad i ull :D

    SvaraRadera
  2. Åh, senapsgult och klarrött, mina favofärger. :)

    SvaraRadera
  3. Men åh, du är alldeles fantastiskt duktig med stickorna! Ser supermysigt ut :)
    Hälsningar Annica

    SvaraRadera
  4. Tubular cast on verkar vara på alla läppar nu, är väldigt sugen på att prova jag med. Mössan var verkligen en färgmässig fullträff!

    SvaraRadera
  5. så fina båda halvvantarna och mössan blev.

    det är ju rätt säsong för både mössa och halvvantar nu:)

    SvaraRadera
  6. Du är så himla bra! Sjukt fina halvvantar, och jag älskar alla bilder. Vackert och varmt fotade. Och sen har du en jättefin klänning/tunika på dig också :)

    SvaraRadera
  7. Så roligt att jag hittat din blogg idag - vilka fantastiska grejer du stickar! Bir lite nyfiken på din fina sjal som du har på dig på bilderna. var hittar man mönstret till den?

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket! Den heter pop spots och finns att köpa på ravelry. :)

    SvaraRadera